Zawody sportowe

Strona główna » Aktualności » Zawody sportowe

wielkość tekstu: A | A | A

ORGANIZATORZY

UNIWERSYTETY   III WIEKU  Z  ŁAZ  , ZAWIERCIA i  WOJKOWIC

ZAPRASZAJĄ SWOICH SŁUCHACZY DO UDZIAŁU W ZAWODACH SPORTOWYCH

Dnia  4 pażdziernika  godz. 10 ŁAZY – osiedle ZMS teren aktywności sportowej

ROZGRYWKI W BOULE   I  SPEED BALLA

Dnia 11 pażdziernika godz. 10 ZAWIERCIE  teren HUTY Zawiercie –PROMOCJA –wjazd od strony Wart

ROZGRYWKI ŁUCZNICZE

 Zasady rozgrywek  w boule.

 W grze bierze udział dwóch zawodników. Każdy zawodnik otrzymuje 4 kule do gry. W drodze losowania wyłania się zawodnika rozpoczynającego grę. Zawodnicy rzucają kule stojąc przed linią rzutów. W czasie rzutu obie stopy rzucającego muszą dotykać ziemi tak długo, aż rzucona kula spadnie na ziemię Zawodnik rozpoczynający grę rzuca małą drewnianą kulkę (świnkę) na odległość od 6 do 10 metrów (w przypadku rzutu na odległość większą lub mniejszą rzut należy powtórzyć) i oddaje pierwszy rzut kulą próbując umieścić ją jak najbliżej świnki. Drugi zawodnik rzuca kulę próbując umieścić ją bliżej świnki niż kula przeciwnika. Następny rzut wykonuje zawodnik, którego kula znajduje się dalej od świnki i swoje rzuty oddaje do chwili, gdy umieści kulę bliżej niż najbliżej znajdująca się od świnki kula przeciwnika lub do wyczerpania kul, wtedy kolejkę przejmuje przeciwnik. Po wyrzuceniu wszystkich kul przez obydwóch zawodników następuje koniec partii. Punkty zdobywa tylko jeden zawodnik, w zależności od tego ile kul ma bliżej świnki od najbliższej kuli przeciwnika (w jednej partii możliwe jest zdobycie od 1 do 4 punktów). Następną partię rozpoczyna rzutem świnki zawodnik, który wygrał partię poprzednią. Mecz rozgrywa się do momentu, gdy jeden z zawodników zdobędzie 5 punktów. Dozwolone jest wybijanie kulą innych kul oraz świnki (gra toczy się dalej również po przekroczeniu przez świnkę lub kulę linii 10 m). W kwestiach spornych rozstrzyga sędzia wyznaczony przez organizatora. W przypadku, gdy kule obydwóch graczy w ocenie sędziego znajdują się w takiej samej odległości od świnki partia zostaje powtórzona. 10.

 Zasady rozgrywania turnieju Łuczniczego.

 Konkurencja indywidualna zostanie rozstrzygnięta w kategorii kobiet i mężczyzn . Każdy zawodnik oddaje 3 serie po 3 strzały konkursowe. (9 strzałów liczonych). Przysługują dwie serie· próbne. Punkty zapisuje sędzia.  Zawodnicy strzelają na odległość 10 metrów do tarczy o średnicy 80 cm, tarcza dzielona jest na 10· punktowanych pól od 1 do 10. Maksymalnie zawodnik może zdobyć 90 punktów.  Zawodnicy strzelają z łuków oraz strzał zabezpieczonych przez organizatora. Nie ma możliwości· strzelania z własnego łuku.  Każdy łuk oraz każda strzała jest identyczna. Łuk typu SF Optimo/Polaris/Orlik.·  Uzyskanie tego samego wyniku przez dwóch lub więcej uczestników:· o W przypadku rywalizacji o miejsca 1 – 3 zawodnicy przystępują do bezpośredniej dogrywki (3 strzały); o W przypadku pozostałych miejsc uznaje się zasadę ex aequo.  Zawody rozgrywane są systemem turowym.·

 

Speed-ball jest prostym do opanowania sportem posiadającym szereg zalet korzystnych dla seniorów. Gra w speed-ball nie obciąża stawów, ma dobroczynny wpływ na kondycję układu sercowo-naczyniowego oraz wzmacnia wytrzymałość, refleks. Dzięki temu uprawiać go mogą osoby starsze o różnym stopniu sprawności fizycznej, także posiadające grupę inwalidzką, nie obawiając się odniesienia kontuzji.

Czym jest Speed-Ball

Speed-ball – pierwszy i jedyny sport z wykorzystaniem piłki i rakiet inny niż wszystkie, jakie znasz!

Występują tutaj konkurencje:

  • rozgrywane na czas
  • w których zawodnicy zobowiązani są do gry obiema rękami
  • występują elementy gry sztafetowej

Co to jest Speed-ball?

Speed-ball,  to gra polegająca na takim uderzaniu piłki, aby nadać jej jak największą rotację wokół stojaka. Cechą charakterystyczna tej gry jest łatwość w opanowaniu zarówno samej gry jak i obowiązujących zasad. Grać można pojedynczo, we dwójkę lub w czwórkę, przy czym w wersji rekreacyjnej niema to aż tak dużego znaczenia. Jednocześnie może grać nawet 5 osób i wszyscy będą się świetnie bawili. W wersji rekreacyjnej nie ma też znaczenia wiek graczy. Osoba dorosła może grać z małym dzieckiem, jedyny warunek to wystarczająca siła do utrzymania rakiety.

Gdzie można grać?

Generalnie wszędzie. Gra jest całoroczna, a do treningu, sparingu czy zawodów potrzebna jest w miarę płaska powierzchnia o rozmiarach 5 x 5 m. Można grać na plaży, śniegu, trawie, asfalcie czy bruku oraz wszelkich pomieszczeniach dysponujących przynajmniej wysokością minimum 4 m.

Kto jest odbiorcą?

Atrakcyjność tej gry powoduje, że chętnie jest wykorzystywana, jako jedna z opcji aktywnego spędzania czasu, jaką oferują Hotele, Pensjonaty, Gospodarstwa Agroturystyczne, Miejskie i Gminne Ośrodki Sportu i Rekreacji itp. Speed-ball sprawdza się w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i uczelniach wyższych, jako uzupełnienie zajęć z WF. Szybkość w grze i duża przepustowość powodują, że gra chętnie wykorzystywana jest przez agencje eventowe i innych organizatorów imprez integracyjnych czy pikników rodzinnych. To idealna forma aktywności ruchowej dla seniorów. Zimą Speed-ball doskonale sprawdza się na stokach narciarskich, jako dodatkowa forma rozgrzewki i zabawy na śniegu.

Speed-ball to gra łatwa w opanowaniu podstaw, ćwicząca refleks oraz ogólną sprawność ruchową do tego jest bardzo bezpieczna. Grać można od 5 roku życia. W przypadku braku przeciwnika można grać samemu. Speed-ball to jedyna gra z wykorzystaniem piłki i rakiet, w której występują konkurencje rozgrywane na czas,  w których zawodnicy zobowiązani są do gry obiema rękami z elementami gry sztafetowej.

                „Polecam szczególnie osobom, które kochają rekreację. Mało znana gra dostarczająca mnóstwo pozytywnej energii. Szczególnie na początku jest sporo śmiechu, ale ogólnie łatwo podstawy opanować i grając już na trochę wyższym poziomie można się naprawdę zmęczyć. To, co mnie urzekło w porównaniu do np. tenisa to brak ganiania za autowymi piłkami. Co by się w tej grze nie zrobiło to piłka jest zawsze w zasięgu ręki i to bez schylania, co w pewnym wieku zaczyna mieć znaczenie. :) No i wystarczy kawałek równej powierzchni, a brak przeciwnika nie jest przeszkodą, chociaż w mojej opinii jak na przeciwko stoi rywal, to jest zdecydowanie atrakcyjniej.”

Andrzej Marie

Wiceprezes Federacji Speed-ball Polska

 

Zalety

Synchronizacja półkul mózgowych

1. Grając w speed-ball oburącz aktywujesz obydwie półkule mózgowe. To znaczy, że zaczynasz korzystać z ich potencjału jednocześnie.

Synchronizacja powoduje wzrost szybkości uczenia się, polepsza twórcze myślenie i umiejętność rozwiązywania problemów. To wszystko za sprawą łatwiejszego korzystania z obu półkul, dzięki silniejszemu połączeniu pomiędzy nimi.

2. Koncentracja

Aby precyzyjnie trafiać w piłkę, która z dużą prędkością krąży wokół masztu musisz umieć się skoncentrować. Dlatego przez ciągłe ćwiczenia polepszy się Twoja koncentracja. Będziesz mógł się później łatwiej skupić na innych rzeczach.

3. Wzrost sprawności fizycznej

Gra może być potraktowane jako aerobik. Ćwiczysz całe ciało. Ruszasz rękami, tułowiem i nogami, odbijasz dolne i górne piłki wykonując przy tym skłony. Przyczyni się to do wzrostu wytrzymałości i siły fizycznej, a w szczególności siły w rękach.

4. Refleks

Podczas gry ulegają powiększeniu obszary w mózgu związane z przewidywaniem ruchów. Poprawi się przez to Twój refleks i szybkość reakcji. Poszerzeniu ulegnie także pole widzenia. Dzięki temu możesz stać się lepszym kierowcą!

5. Koordynacja

Polepszy się Twoja sprawność koordynacji wzrokowo-ruchowej. To co postrzegasz oczami będzie lepiej zgrane z tym, co wykonuje ciało. Twoje ruchu staną się płynniejsze.

6. Oburęczność

Wykorzystujesz rękę niedominującą i zwiększasz jej sprawność. Nabywasz większej zręczności. Ćwiczysz słabszą i mocniejszą stronę ciała jednocześnie. Twoje ciało staje się “symetrycznie” sprawne.

7. Balans

Zwiększa się Twoje poczucie rytmu i równowagi.

 

 

Zasady gry

Gra singlowa

Jest to gra pomiędzy dwoma zawodnikami

W każdym przedziale wiekowym istnieje podział na kategorie mężczyzn i kobiet

Kategorie wiekowe podczas Mistrzostw Polski to U14, U18 oraz OPEN

Gra toczy się do 10 punktów do 2 wygranych setów, w przypadku kategorii U14 sety rozgrywane mogą być do 7 punktów

Sędzia przez rzut monetą losuje zawodnika, który jako pierwszy ma prawo zadecydować o:
– wyborze strony kortu po której chce grać
– pierwszego serwującego

Przeciwnik ma prawo dokonać drugiego wyboru

Grę rozpoczyna serwis wykonany zgodnie z ruchem wskazówek zegara

Serwisy są zagrywane naprzemiennie przez zawodników

Drugi set rozpoczyna zawodnik, który odbierał pierwszą piłkę w pierwszym secie

W przypadku stanu 1:1 w setach rozgrywany jest tie-break. W jego przypadku ponawiany jest rzut monetą w celu wyznaczenia stron i pierwszego serwisu. W trzecim secie meczu zawodnicy zobowiązani są zmieniać strony kortu co każde kolejne 5 zdobytych punktów (w sumie przez obu zawodników)

Zawodnik zdobywa punkt jeśli jego przeciwnik:
– Nie zmieni kierunku obrotu piłki wokół statywu w ciągu dwóch obrotów od uderzenia przeciwnika
– Uderzy żyłkę, a nie piłkę
– Uderzy piłkę tak, iż ta uderzy w statyw
– Dotknie statywu jakąkolwiek częścią ciała
– Wejdzie na strefę neutralną (strefa o szerokości 60 cm oddzielająca połowy kortu)
– Dotknie rakietą lub jakąkolwiek częścią ciała strefy neutralnej
– Rakieta którą gra upadnie na ziemię
– Uderzy piłkę dwa razy z rzędu
– Uderzy piłkę czymkolwiek innym niż rakietą (nie dotyczy dłoni zawodnika trzymającej rakietę)
– Celowo przeszkadza zawodnikowi w odbiorze piłki. Jeśli przeszkodzenie nie było celowe punkt jest powtarzany
– Uderzył piłkę tak, iż statyw zaczął mocno drżeć, nawet jeśli piłka dalej obraca się w odpowiednim kierunku
– Uderzył piłkę w taki sposób, że żyłka zawinęła się na maszcie dotykając go co najmniej na jednym pełnym obwodzie (360st)
– Uderzył piłkę w taki sposób iż żyłka uległa zerwaniu
Przerwa po każdym secie trwa 1 minutę
Każdy zawodnik lub trener może zażądać 30-sekundowej przerwy (time-out) podczas jednego seta
Jeśli w trakcie meczu piłka ulegnie zniszczeniu sędzia ocenia czy przyczyną było działanie zawodnika czy wada produkcyjna. Jeśli zawinił zawodnik, wówczas sędzia przyznaje punkt przeciwnikowi. Jeśli przyczyną była wada produkcyjna sędzia zarządza powtórkę punktu.

Jeśli zawodnik doznał kontuzji, przysługuje mu prawo do pięciominutowej przerwy. Jeżeli po tym czasie nie jest w stanie wznowić gry lub jeśli wznowił grę ale kontuzja się utrzymuje, wówczas zawodnik jest zdyskwalifikowany i następuje zwycięstwo przeciwnika

Serwis:
– Serwis powinien być wykonany w taki sposób, aby nie powodować nadmiernych drgań statywu
– Serwis powinien zostać wykonany w ciągu pięciu sekund po wezwaniu sędziego
– Powinien zostać wykonany w płaszczyźnie poziomej równolegle do kortu (dopuszczalne jest 10% odchylenia od poziomu – o błędzie decyduje sędzia)
– Podczas serwisu zawodnik ustawia nogę na linii serwisowej zlokalizowanej na środku jego połowy kortu. Nie spełnienie tego warunku uważane jest za błąd serwisowy
– Jeśli zawodnik popełni błąd serwisowy, serwis jest powtarzany
– Zawodnik ma prawo do poprawy jeden raz błędu serwisowego, kolejny błąd serwisowy skutkuje zdobyciem punktu przez przeciwnika

Gra deblowa

  • Każda drużyna składa się z dwójki zawodników (pary męskie, żeńskie lub mieszane)
  • Zasady zdobywania punktów są takie same jak w grze singlowej
  • Przy serwisie zawodnika A z drużyny A-B, odbiera zawodnik X z drużyny X-Y. Przy serwisie zawodnika X odbiera zawodnik B
  • Jeżeli drużyna wykona serwis lub odbiór bez zmiany zawodnika sędzia powinien przyznać punkt drużynie przeciwnej i powrócić do poprzedniego ustawienia
  • Przy rozpoczęciu seta drużyna odbierająca serwis wybiera pierwszego odbierającego (taki układ obowiązuje do końca seta). W przypadku trzeciego seta para odbierająca za każdym razem może decydować, który zawodnik będzie odbierał dany serwis

Solo Relay

  • Drużyna składa się z 4 zawodników (dwie kobiety, dwóch mężczyzn)
  • Jest to gra na czas w 4 pozycjach po 30 sekund:
    – prawa ręka (pierwszy zawodnik)
    – lewa ręka (drugi zawodnik)
    – oburącz forehand (trzeci zawodnik)
    – oburącz backhand ( czwarty zawodnik)

Kolejność serii zawodników jest dowolna przy uwzględnieniu naprzemiennych tur kobiet i mężczyzn

  • Na gwizdek sędziego następuje start i wymiany zawodników
  • Kolejny zawodnik uderza piłkę po zakończeniu tury poprzednika (bez przerwy w grze)
  • Wynik drużyny to suma uderzeń 4 zawodników

 

ZAPISY DO TURNIEJÓW PRZYJMUJE TELEFONICZNIE , SMS NR 600332461  lub mailowo pawciosos@wp.pl   BOGDAN MĘCIK

Turniej jest dofinansowany ze środków

ROPS  WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

W RAMACH WSPIERANIA DZIAŁALNOŚCI NA RZECZ OSÓB W WIEKU EMERYTALNYM.

 

 

 

 

                                                                

 

 

czytano: 58 razy

autor: utwlazy.pl

data dodania: 2019-10-01 20:39:09

Oferujemy
  • KAWIARENKĘ LITERACKĄ
  • TEATR I KINO
  • PRZEDSTAWIENIA KABARETOWE
  • ZAJĘCIA PLASTYCZNE
  • ZAJĘCIA KULTURALNE
  • SPORTY WODNE
Formularz zapytaniowy
Ciekawostki
  • Celem Uniwersytetów Trzeciego Wieku jest włączenie osób starszych do kształcenia ustawicznego, aktywizacja intelektualna, psychiczna i fizyczna słuchaczy jak również opracowanie metod edukacji i wdrażanie profilaktyki gerontologicznej.dalej 
  • Pierwszy polski Uniwersytet III wieku powstał w 1975r. w Warszawie.dalej 

UNIWERSYTET TRZECIEGO WIEKU W ŁAZACH
UL. JESIONOWA 1, 42-450 ŁAZY

tel.: 728 404 741
e-mail: utw@utwlazy.pl

Uniwersytet Trzeciego Wieku w Łazach. UTW Łazy. Ogólnopolska Olimpiada Sportowa UTW. Aktualności, historia, zarząd, rada programowa, zajęcia, wykłady.
Poleć stronę
Wypełnij formularz kontaktowy
Formularz zapytaniowy
Wypełnij formularz kontaktowy
Facebook
Wersja mobilna